This is default featured post 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

This is default featured post 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.

18 January 2010

Gerak Jari Singkap Rahsia Diri

1. Memicit atau suka memegang hidung
-Tidak mudah tertipu dan sangat berwaspada dlm apa juga tindakan yang dilakukan.
-Seorang yang pemalu dan sukar utk berkongsi rahsia besar dgn org lain kecuali org yang benar2 dipercayai.

2. Meletak tangan pada bahu kawan
-Suka ikut kepala sendiri
-Pentingkan diri sendiri
-Teman yang sangat mengambil berat dan prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh teman2 rapat

3. Bermain dgn tangannya
-Mempunyai tahap humor yang tinggi
-Pandai berjenaka
-Bersikap terbuka dan dapat menerima kritikan atau pandangan org lain tanpa am bil hati
-Jenis open minded

4. Mematahkan jari jemarinya
-Seorang yang gugup dan kurang yakin utk berbicara dgn org lain
-Baik hati dan sedia membantu sesiapa saja

5. Menggigit kuku
-Gugup dan gementar bila berbicara
-Agak tertutup dalam membicrakan rahsia hati

6. Memintal hujung rambut
-Suka berkhayal
-Sukar diperdayakan
-Keras kepala

7. Menongkat dagu
-Pendengar yang setia dan rahsia akan selamat ditangannya
-Suka mendengar masalah teman2
-Setia dlm persahabatan

8. Suka letakkan tangan atas meja
-Happy go lucky dan pandai menyesuaikan diri
-Seorang yg Peramah
-Suka bergantung pada orang lain

9. Menggosok 2 telapak tangan
-Ramah dan berfikiran matang
-Suka berterus terang dan tidak suka cakap berbelit2
-Mudah memahami perasaan org lain dan suka membantu

10. Memutar cincin
-sangat menepati janji
-berhati2 dlm tutur kata
-gemar hidup yang teratur

Hakim gariskan 4 sebab Herald dibenar guna kalimah ‘Allah’

Penghakiman kontroversi Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Lau Bee Lan berhubung permohonan penggunaan kalimah “Allah” menggariskan empat alasan iaitu tindakan Menteri Dalam Negeri dan kerajaan adalah tidak sah, tidak berperlembagaan, tidak rasional dan gagal memuaskan bahawa penggunaannya adalah satu ancaman kepada keselamatan negara.

Dalam penghakimannya, beliau menekankan tentang elemen konflik dalam soal antara Perlembagaan Persekutuan dan enakmen pelbagai negeri selain tuntutan kumpulan-kumpulan agama Islam bahawa perkara tersebut tidak boleh dibawa ke mahkamah sivil.

Hakim itu mengeluarkan alasan-alasan bertulis berhubung keputusan yang beliau buat pada 31 Dis lalu lewat Jumaat lalu ketika kontroversi berhubung penghakimannya berterusan sehingga kini dengan mencetuskan ketegangan agama, berakhir dengan serangan dan perbuatan vandalisme ke atas gereja, kuil Sikh dan masjid.

The Malaysian Insider memperoleh penghakiman bertulis setebal 57 muka surat ini, di mana beliau memberikan alasan-alasan secara terperinci berhubung keputusan lisannya tempoh hari.

Hakim Lau memutuskan bahawa Menteri Dalam Negeri dan Kerajaan Malaysia, yang masing-masing dinamakan sebagai responden pertama dan kedua, mempunyai budi bicara di bawah Seksyen 12 Akta Mesin Cetak dan Percetakan untuk mengeluarkan ataupun membatalkan permit kepada Biskop Kuala Lumpur Rev. Tan Sri Murphy Pakiam iaitu pemohon untuk menerbitkan akhbar mingguan Herald.

Bagaimanapun beliau menambah, responden-responden telah membuat keputusan yang tidak sah, tidak berperlembagaan dan tidak logik apabila melarang akhbar mingguan Katolik itu daripada menerbitkan perkataan “Allah” di bahagian Bahasa Malaysia.

Pakiam merupakan penerbit rasmi akhbar mingguan itu.

Kini kes itu sedang didengar di mahkamah rayuan manakala pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Dis ditangguhkan.

Hakim Lau membuat keputusannya pada 31 Dis lalu berdasarkan Perkara 11 dan 12 dalam Perlembagaan Persekutuan bahawa Herald berhak menggunakan perkataan itu untuk tujuan tunjuk ajar dan pendidikan bagi penganut agama Kristian.

Keputusan itu dibuat ekoran permohonan semakan kehakiman yang dibuat oleh Pakiam pada 16 Feb 2009 mengenai penggunaan perkataan “Allah” dalam Herald dengan mendakwa bahawa perkataan “Allah” bukannya hak mutlak agama Islam.

Beliau menamakan Kementerian Dalam Negeri dan Kerajaan sebagai responden.

Kementerian Dalam Negeri menjelaskan bahawa larangan penggunaan perkataan “Allah” oleh Herald adalah untuk kepentingan keselamatan awam dan bagi mengelak salah faham dan kekeliruan dalam kalangan umat Islam.

* On why the Home Minister’s ban is illegal

“The Applicant submits the 1st Respondent has failed to take into account one or more of the relevant considerations...

1. The word “Allah” is the correct Bahasa Malaysia word for “God” and in the Bahasa Malaysia translation of the Bible, “God” is translated as “Allah” and “Lord” is translated as “Tuhan”;

2. For 15 centuries, Christians and Muslims in Arabic-speaking countries have been using the word “Allah” in reference to the One God. The Catholic Church in Malaysia and Indonesia and the greater majority of other Christian denominations hold that “Allah” is the legitimate word for “God” in Bahasa Malaysia;

3. The Malay language has been the lingua franca of many Catholic believers for several centuries especially those living in Melaka and Penang and their descendants in Peninsular Malaysia have practised a culture of speaking and praying in the Malay language;

4. The word “God” has been translated as “Allah” in the “Istilah Agama Kristian Bahasa Inggeris ke Bahasa Malaysia” first published by the Catholic Bishops Conference of Malaysia in 1989;

5. The Malay-Latin dictionary published in 1631 had translated “Deus” (the Latin word for God) as “Alla” as the Malay translation;

6. The Christian usage of the word “Allah” predates Islam being the name of God in the old Arabic Bible as well as in the modern Arabic Bible used by Christians in Egypt, Lebanon, Iraq, Indonesia, Malaysia, Brunei and other places in Asia, Africa, etc;

7. In Bahasa Malaysia and Bahasa Indonesia, the word “Allah” has been used continuously in the printed edition of the Matthew’s Gospel in Malaysia in 1629, in the first complete Malay Bible in 1733 and in the second complete Malay Bible in 1879 until today in the Perjanjian Baru and the Alkitab;

8. Munshi Abdullah who is considered the father of modern Malay literature had translated the Gospels into Malay in 1852 and he translated the word “God” as “Allah”;

9. There was already a Bible translated into Bahasa Melayu in existence before 1957 which translation was carried out by the British and Foreign Bible Society where the word “Allah” was used;

10. There was also already in existence a Prayer Book published in Singapore on 3.1.1905 where the word “Allah” was used;

11. There was also a publication entitled “An Abridgment of the Christian Doctrine” published in 1895 where the word “Allah” was used.

12. Anther publication entitled “Hikajat Elkaniset” published in 1874 also contains the word “Allah”

13. The Bahasa Indonesia and the Bahasa Malaysia translations of the Holy Bible, which is the Holy Scriptures of Christians, have been used by the Christian natives of Peninsular Malaysia; Sabah and Sarawak for generations;

14. The Bahasa Malaysia speaking Christian natives of Peninsular Malaysia, Sarawak and Sabah had always and have continuously the word “Allah” for generations and the word “Allah” is used in the Bahasa Malaysia and Bahasa Indonesian translations of the Bible used throught Malaysia;

15. At least for the last three decades the Bahasa Malaysia congregation of the Catholic Church have been freely using the Alkitab, the Bahasa Indonesia translation of the Holy Bible wherein the word “Allah appears;

16. The said publication is a Catholic weekly as stated on the cover of the weekly and is intended for the dissemination of news and information on the Catholic Church in Malaysia and elsewhere and is not for sale or distribution outside the Church;

17. The said publication is not made available to members of the public and in particular to persons professing the religion of Islam;

18. The said publication contains nothing which is likely to cause public alarm and/or which touches on the sensitivities of the religion of Islam and in the fourteen years of the said publication there has never been any untoward incident arising from the Applicant’s use of the word “Allah” in the said publication;

19. In any event the word “Allah” has been used by Christians in all countries where the Arabic language is used as well as in Indonesian/Malay language without any problems and/or breach of public order/ and/or sensitivity to persons professing the religion of Islam in these countries;

20. Islam and the control and restriction of religious doctrine or belief among Muslims professing the religion of Islam is a state matter and the Federal Government has no jurisdiction over such matters of Islam save in the federal territories

21. The subsequent exemption vide P.U.(A) 134/82 which permits the Alkitab to be used by Christians in churches ipso facto permits the use of the word “Allah” in the said publication;

22. The Bahasa Malaysia speaking congregation of the Catholic Church uses the word “Allah” for worship and instruction and that the same is permitted in the Al-Kitab.

“The Applicant further submits that none of the above-mentioned factual considerations were ever disputed or challenged by the 1st Respondent as factually incorrect. I am incline to agree with the Applicant as the response of the 1st Respondent to the factual averments is a feeble denial in paragraph 41 of the Affidavit of the 1st Respondent which reads “Keseluruhan pernyataan-pernyataan di perenggan-perenggan 50, 51 and 52(i)-(xxii) Affidavit Sokongan Pemohon adalah dinafikan...” (Emphasis added)

“Therefore I find the 1st Respondent in the exercise of his discretion to impose further conditions in the publication permit has not taken into account the relevant matters alluded to above, hence committing an error of law warranting this Court to interfere and I am of the view that the decision of the Respondents dated 7.1.2009 ought to be quashed,” she ruled.

* On why the Home Minister’s ban is unconstitutional

Justice Lau also said the applicant’s grounds for the reliefs of certiorari and declaratio is premised on the unconstitutional acts and conduct being inconsistent with Articles 3(1), 10, 11 and 12 of the Federal Constitution...”

“Applying the principles enunciated in Meor Atiqulrahman Ishak (supra) to the instant case, there is no doubt that Christianity is a religion. The next question is whether the use of the word “Allah” is a practice of the religion of Christianity. In my view there is uncontroverted historical evidence allueded to in paragraph 52 (i) to (xxii) alluded to above which is indicative that use of the word “Allah” is a practice of the religion of Christianity. From the evidence, it is apparent the use of the word “Allah” is an essential part of the worship and instruction in the faith of the Malay (Bahasa Malaysia) speaking community of the Catholic Church in Malaysia and is integral to the practice and propagation of their faith.

“The next consideration is the circumstances under which the “prohibition” was made. The circumstances to my mind would be the factors which the Respondents rely on to justify the impugned decision which have been alluded to in paragraph 9(i) to (ix) above.

“As to the ground in paragraph 9(i) in my judgment, this is unmeritorious for the reason which has been dealt under the issue of whether the use of the word “Allah” endangers public order and national security. As to the ground in paragraph 9(ii), (iii), (v) and (ix), I have shown unchallenged evidence that there is a well established practice for the use of the “Allah” amongst the Malay speaking community of the Catholic faith in Peninsular Malaysia, Sabah and Sarawak and the origin of the word and its translation...

“Considering all the factors, in my judgment, the imposition of the condition in the publication permit prohibiting the use of the word “Allah” in the said publication, “Herald – the Catholic Weekly” pursuant to the 1st Respondent’s exercise of powers under the Act contravenes the provisions of Articles 3(1), 11(1) and 11(3) of the Federal Constitution and therefore is unconstitutional,” she added.

* On why the Home Minister’s ban is irrational

“The Applicant challenges the impugned decision under this head of irrationality/ Wednesbury unreasonableness which applies to “a decision which is so outrageous in its defiance of logic or of accepted moral standards that no sensible person who had applied his mind to the question to be decided could have arrived at it...”

(a) It is utterly irrational and unreasonable on the part of the Respondents on the one hand not to prohibit the congregation of the Catholic Church to use the word “Allah” for worship and instruction in their faith and in the AL-Kitab and on the other hand to state that the same word cannot be used in the said publication which serves to assist these persons in their worship and provide a medium of instruction in their faith and to disseminate news and information (see paragraph 52(xxii) of Applicant’s Affidavit).

(b) It is also utterly irrational and unreasonable on the part of the Respondents to require the Bahasa Malaysia speaking congregation of the Catholic Church to use another word to denote the Bahasa Malaysia word for “God” instead of the word “Allah” when such is and has always been the word used for the word “God” in the Catholic Church and throughout the Bahasa Malaysia speaking community of the Church in Malaysia...

“In relation to the 2 additional grounds mentioned in paragraph 17.1 above, the Respondents responded —

1. Merujuk kepada perenggan 20 Afidavit Sokongan Pemohon, Responden-Responden menegaskan bahawa Pernyataan YAB Perdana Menteri tersebut yang telah dikeluarkan melalui media cetak “The Star” pada 20/4/2005 adalah amat jelas mengarahkan agar di kulit “Bible” dalam versi Bahasa Melayu dinyatakan secara jelas bahawa ianya bukan untuk orang Islam and ianya hanya dijual doi kedai-kedai orang Kristian. Walau bagaimanapun saya sesungguhnya mempercayai dan meyatakan bahawa kenyataan media yang dirujuk itu adalah berhubung dengan Al-Kitab (Bible) sahaja dan tidak relevan kepada isu permit Herald – the Catholic Weekly yang mana syarat yang dikenakan adalah amat jelas dan perlu dipatuhi oleh Pemohon (paragraph 22 of the 1st Respondent’s Affidavit); and

2. the circulation of the Al-Kitab vide P.U.(A) 134 dated 13.5.1982 was made subject to the condition that its possession or use is only in churches by persons professing the Christian religion, throughout Malaysia.

“I find the 2 additional grounds submitted by the Applicant in paragraph 17.1 above to be of substance. It is to be noted that a common thread runs through like a tapestry in the Respondents’ treatment of restricting the use of the word “Allah” which appears in the Al-Kitab are (i) that it is not meant for Muslims; (ii) to be in the possession or use of Christians and in churches only. In fact, these restrictions are similar to that imposed as a second condition in the impugned decision save for the endorsement of the word “Terhad” on the front cover of the said publication. Relying on the chapter on maxims of interpretation at paragraph 44 p.156 of N.S Bindra’s Interpretation of the Statute, there is a maxim “Omne majus continet in se minus” which means “The greater contains the less”. One would have thought having permitted albeit with the usual restrictions the Catholic Church to use the word “Allah” for worship and in the Al-kitab, it would be logical and reasonable for the Respondents to allow the use of the word “Allah” in the said publication drawing an analogy by invoking the maxim “The greater contains the less”. Indeed I am incline to agree with the Applicant that the Respondents are acting illogically, irrationally and inconsistently and no person similarly circumstanced would have acted in a like manner...

“I find there is merit in the Applicant’s contention that when viewed on its merits, the reasons given by the Home Ministry in the various directives defies all logic and is so unreasonable,” Justice Lau wrote in her judgment.

* On the seeming conflict between the Federal Constitution and the state enactments to control and restrict the propagation of religious doctrine among Muslims

She also wrote that, “Pursuant to Article 11(4) of the Federal Constitution, ten States have enacted laws to control and restrict the propagation of religious doctrine or belief among Muslims. The laws are –

(i) Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1980 (State of Terengganu Enactment No.1/1980)

2. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1981 (Kelantan Enactment No.11/1981)

3. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1988 (Malacca Enactment No.1/1988)

4. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1988 (Kedah Darulaman Enactment No.11/1988)

5. The Non Islamic Religions (Control of Propagation Amongst Muslims) Enactment 1988 (Selangor Enactment No.1/1988)

6. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1988 (Perak Enactment No.10/1988)

7. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1989 (Pahang Enactment No.5/1989)

8. Control and Restriction of the Propagation of Non Islamic Religions Enactment 1991 (Johor Enactment No.12/1991)

9. The Control and Restriction (The Propagation of Non Islamic Religions Amoing Muslims) (Negeri Sembilan) Enactment 1991 (Negeri Sembilan Enactment NO.9/1991); and

10. Control and Restriction of the Propagation of Religious Belief and Doctrine which is Contrary to the Religion of Islam Enactment 2002 (Perlis Enactment No.6 of 2002)

“It is not disputed that s. 9 of the various State Enactments provide for an offence relating to the use of certain words and expression listed in Part 1 or 11 of the Schedule or in the Schedule itself as the case maybe of the State Constitutions and which includes the word “Allah”. Further, all these State Enactments are made pursuant to Article 11(4) of the Federal Constitution which reads “State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur, Labuan and Putrajaya, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam.” (Emphasis added)...

“Mr Royan drew to the Court’s attention (i) that Article 11(4) which is the restriction does not state that State law can forbid or prohibit but “may control and restrict”; does not provide for State law or for any other law to control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing a religion other than Islam...

“I find there is merit in Mr Royan’s submission that unless we want to say that s.9 is invalid or unconstitutional to that extent (which I will revert to later), the correct way of approaching s.9 is it ought to be read with Article 11(4). If s.9 is so read in conjunction with Article 11(4), the result would be that a non-Muslim could be committing an offence if he uses the word “Allah” to a Muslim but there would be no offence if it was used to a non-Muslim. Indeed Article 11(1) reinforces this position as it states “Every person has the right to profess and practise his religion and, subject to Clause (4), to propagate it”. Clause 4 restricts a person’s right only to propagate his religious doctrine or belief to persons professing the religion of Islam. It is significant to note that Article 11(1) gives freedom for a person to profess and practise his religion and the restriction is on the right to propagate.

“I find Mr Royan’s argument is further augmented by the submission of Mr Benjamin Dawson, learned Counsel for the Applicant which I find to be forceful stating that this rule of construction is permissible in the light of the mischief the State Enactments seek to cure and the provision has to be interpreted to conform to the Constitution. … For completeness I shall now spell out the preamble in full “WHEREAS Article 11(4) of the Federal Constitution provides that State law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam. AND WHEREAS it is not desired to make a law to control and restrict the propagation of non-Islamic religious doctrines and beliefs among persons professing the religion of Islam.” (Emphasis added)…

“Applying the said test to the factual matrix of the present case the Court has to bear in mind the constitutional and fundamental rights of persons professing the Christian faith to practise their religion and to impart their faith/religion to persons within their religious group and in this case, the Catholic Church comprises a large section of people from Sabah and Sarawak whose medium of instruction is Bahasa Malaysia and they have for years used religious material in which their God is called “Allah”; for that matter there is a large community who are Bahasa Malaysia speaking from Penang and Malacca. On the other hand the object of Article 11(4) and the State Enactments is to protect or restrict propagation to persons of the Islamic faith. Seen in this context by no stretch of the imagination can one say that s.9 of the State Enactments may well be proportionate to the object it seeks to achieve and the measure is therefore arbitrary and unconstitutional.

“As to the concern of the Respondents there is no guarantee that the magazine would be circulated only among Christians and it will not fall into the hands of Muslims, I agree with Mr Royan there is no requirement of any guarantee be given by anyone in order to profess and practise an even to propagate it.

“In my view if there are breaches of any law the relevant authorities may take the rleevant enforcement measures. We are living in a world of information technology; information can be readily accessible. Are guaranteed rights to be sacrificed at the altar just because the Herald has gone online and is accessible to all? One must not forget there is the restriction in the publication permit wich serves as an additional safeguard which is the word “TERHAD” is to be endorsed on the front page and the said publication is restricted to churches and to followers of Christianity only,” she added.

* On the claim that the Home Minister’s ban was to safeguard public security and order

“There is merit in the Applicant’s argument that the Respondents in paragraph 45 of his Affidavit (also in paragraphs 6, 25 and 46) sought to justify imposing the condition in purported exercise of his powers under the said Act on a mere statement that the use of the word “Allah” is a security issue which is causing much confusion and which threatens and endangers public order, without any supporting evidence. A mere statement by the 1st Respondent that the exercise of power was necessary on the ground of national security without adequate supporting evidence is not sufficient in law....

“I find there is merit in Mr Dawson’s argument that the Court ought to take judicial notice that in Muslim countries even in the Middle East where the Muslim and Christian communities together use the word “Allah”, yet one hardly hear of any confusion arising (see paragraph 52(xix) of the Applicant’s Affidavit which is not rebutted). Further, I am incline to agree that the Court has to consider the question of “avoidance of confusion” as a ground very cautiously so as to obviate a situation where a mere confusion of certain persons within a religious group can strip the constitutional right of anotehr religious groiup to practise and propagate their religion under Article 11(1) and to render such guaranteed right as illusory,” Justice Lau said.

* On claims from the Muslim groups that “Allah” cannot be challenged in court

On this, she wrote, “I had on 31.12.2009 dismissed the applications of the Majlis Agama Islam (MAI) of Wilayah Persekutuan, Johore, Selangor, Kedah, Malacca, the MAI and Adat Melayu Terenggganu and MACMA to be heard in opposition under O.53 r.8 of the RHC (It is to be noted that the MAI and Adat Melayu Perak and MAI Pulau Pinang did not file any applicatio under O.53 r.8). That being the case, their submission contending the issue of whether any publication in whatever form by a non-Muslim individual or body or entity that uses the scared word of “Allah” can be permitted in law is one that is within the absolute discretion of the Rulers and the Yang di-Pertuan Agong (YDPA) (in respect of Penang, Malacca, Sabah, Sarawak and the Federal Territories) as the respective Heads of Islam and is therefore non-justiciable is irrelevant at the substantive hearing of the judicial review application and need not be considered by this Court.

“I adopt the following responses of the Applicant contending the application is justiciable and I am of the view there is substance –

1. the Federal Constitution and the State Constitutions clearly provide that the Rulers sand the YDPA as the Head of Islam in the States and the Federal Territories have exclusive authority only on Islamic affairs and Malay customs;

2. subject to Articles 10 and 11 of the Federal Constitution, the control and regulation of all publications and matters connected therewith are governed by federal law namely the Act and only the Minister for Home Affairs is involved in the implementation and enforcement of its provisions. Under this Act, only the Minister can decide what is permitted to be published and in this regard the Rulers and the YDPA have no role whatsoever under the scheme of this Act;

3. the present judicial reiew is not a judicial review of the decision of the Rulers or the YDPA as Head of Islam concerning the exercise of their duties and functions. It is only a judicial review of the 1st Respondent’s decision to impose a prohibition on the use of the word “Allah” by the Applicant in a publication. Since the Rulers or the YDPA cannot make any decision in respect of any publications and matters connected therewith, the issue of non justiciability does not arise.

* On what the Court really ordered

She also listed out the orders from the court in the landmark case, “ In conclusion in the circumstances the Court grants the Applicant the following order:

1. an Order of Certiorari to quash the decisio of the Respondents dated 7.1.2009 that the Applicant’s Publication Permit for the period 1.1.2009 until 31.12.2009 is subject to the condition that the Applicant is prohibited from using the word “Allah” in “Herald – the Catholic Weekly” pending the Court’s determination of the matter;

2. Jointly the following declarations:

(i) that the decision of the Respondents dated 7.1.2009 that the Applicant’s Publication Permit for the period 1.1.2009 until 31.12.2009 is subject to the condition that the Applicant is prohibited from using the word “Allah” in “Herald – the Catholic Weekly” pending the Court’s determination of the matter is null and void;

(ii) that pursuant to Article 3(1) of the Federal Constitution the Applicant has the constitional right to use the word “Allah” in “Herald — the Catholic Weekly” in the exercise of the Applica’ right that religions other than Islam may be practised in peace and harmony in any part of the Federation;

(iii) that Article 3(1) of the Federal Constitution which states that Islam is the religion of the Federation does not empower and/or authorize the Respondents to prohibit the Applicant from using the word “Allah” in “Herald — the Catholic Weekly”;

(iv) that pursuant to Article 10 of the Federal Constitution the Applicant has the constitutional right to use the word “Allah” in “Herald – the Catholic Weekly” in the exercise of the applicant’s right to freedom of speech and expression;

(v) that pursuant to Article 11 of the Federal Constitution the Applicant has the constitutional right to use the word “Allah” in “Herald — the Catholic Weekly” in the exercise of the Applicant’s freedom of religion which includes the right manage its own religious affairs;

(vi) that pursuant to Article 11 and 12 of the Federal Constitution the Applicant has the constitutional right to use the word “Allah” in “Herald — the Catholic Weekly” in the exercise of the Applicant’s right in respect of instruction and education of the Catholic congregation in the Christian religion.

Jawatan Kosong di Universiti Teknologi MARA Kelantan

Universiti Teknologi MARA Kelantan dengan ini mempelawa calon-calon Warganegara Malaysia yang berkelayakan dalam bidang-bidang yang berkaitan untuk mengisi kekosongan jawatan tetap di UiTM Kelantan Kampus Machang bagi memenuhi Wawasan 2020 Negara.

1. JURURAWAT MASYARAKAT U19
2. PENYELIA ASRAMA N17

DOWNLOAD IKLAN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN


PERHATIAN KEPADA PEMOHON
a. Permohonan dari mereka yang sedang berkhidmat dengan Kerajaan atau Badan-badan Berkanun mestilah melalui Ketua Jabatan dan hendaklah disertakan dengan salinan rekod perkhidmatan yang dikemaskini.
b. Borang permohonan yang lengkap hendaklah dihantar bersama salinan sijil-sijil yang telah DISAHKAN.
c. Hanya pemohon yang ditapis-senarai akan dipanggil untuk temuduga. Pemohon yang dipanggil TEMUDUGA SAHAJA perlu membawa dokumen-dokumen asal untuk
diserahkan kepada setiausaha temudaga.
d. Pemohon-pemohon yang tidak menerima jawapan selepas tiga (3) bulan dari tarikh tutup iklan adalah dianggap TIDAK BERJAYA.
e. Pemohon-pemohon mestilah bersedia untuk berkhidmat di kampus-kampus cawangan.

Sila kemukakan permohonan kepada :

TIMBALAN PENDAFTAR
(UNIT PENGURUSAN PERJAWATAN-PENTADBIRAN)
BAHAGIAN PENTADBIRAN
UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA KELANTAN
BUKIT ILMU
18500 MACHANG
KELANTAN DARUL NAIM

NO. TEL : (09) 9762015/2011/2012/2013/2014/2068

Tarikh tutup permohonan ialah pada hari Khamis, 21 Januari 2010.

Jawatan Kosong di Lembaga Muzium Negeri Kedah (Gred S41)

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia. Keutamaan diberi rakyat Negeri Kedah bagi memenuhi jawatan di Lembaga Muzium Negeri Kedah seperti berikut:

1. Kurator (Gred S41)

Status Jawatan: Tetap

Syarat Lantikan:

-Warganegara Malaysia
-Tidak kurang 18 tahun pada tarikh iklan jawatan DAN
-Tidak lebih dari 54 tahun pada tarikh lantikan.
-Ijazah Sarjana Muda dalam bidang sosiologi, antropologi, sejarah, kaji purba, zoology, sastera, seni lukis, seni reka, seni halus, senibina, permuziuman atau konservasi yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya.
-Lulus Bahasa Malaysia / Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Cara Memohon:
Permohonan hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang MNK 1 yang boleh didapati di Pejabat Muzium Negeri Kedah Darul Aman.

Semua permohonan hendaklah disertakan dengan sijil-sijil persekolahan dan kelulusan, salinan sah Kad pengenalan, salinan sah Sijil Kelahiran, salinan sekeping gambar yang terbaru berukuran pasport dan lain-lain dokumen sokongan yang diakui sah. Bagi calon yang lahir di luar Kedah hendaklah mengemukakan salinan Sijil Lahir Ibu/Bapa yang membuktikan kelahiran Negeri Kedah. Permohonan yang telah lengkap hendaklah dihantar kepada:

Muzium Negeri Kedah Darul Aman,
Lebuhraya Darul Aman,
Bakar Bata, 05100 Alor Setar,
Kedah Darul Aman.

Tarikh Tutup Permohonan: 11 Februari 2010

Jawatan Kosong di Fakulti Kejuruteraan, UPM

Calon Warganegara Malaysia yang berkelayakan adalah dipelawa untuk mengisi kekosongan jawatan berikut :


1. PEMBANTU TADBIR (PERKERANIAN/OPERASI) - GRED N17
(Keutamaan kepada calon LELAKI)
DOWNLOAD IKLAN - Tarikh Tutup : 15/01/2010


2. PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT/ SETIAUSAHA PEJABAT - GRED N17 / N27
DOWNLOAD IKLAN- Tarikh Tutup : 22/01/2010


DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN


Borang permohonan yang telah dilengkapkan hendaklah disertakan bersama dengan salinan kad pengenalan, salinan sijil kelahiran, salinan sijil-sijil persekolahan (termasuk Ijazah dan Diploma jika berkaitan) yang telah disahkan dengan sekeping gambar berukuran pasport.


Borang permohonan yang lengkap diisi hendaklah dikembalikan kepada:


Dekan,
Fakulti Kejuruteraan,
Universiti Putra Malaysia,
43400 UPM Serdang,
SELANGOR DARUL EHSAN

14 January 2010

Wanita punggung besar kurang risiko sakit jantung

Satu kajian kumpulan penyelidik Universiti Oxford di Britain mendapati wanita yang memiliki punggung dan paha besar kurang berisiko diserang sakit jantung dan kencing manis, lapor sebuah akhbar semalam.

Kumpulan saintis itu menyatakan lemak punggung dan paha boleh mengurangkan kesan protein cytokine iaitu penyebab keradangan dan arteri tersumbat.

Ia berbeza dengan sel lemak di bahagian perut yang dikaitkan dengan penyakit jantung dan diabetes kerana ia mengandungi cytokine yang tinggi.

Lemak punggung dan paha turut mengandungi sejenis hormon bagi melindungi salur darah dan bertindak mengawal kandungan gula dalam darah serta mempercepatkan pembakaran lemak.

"Lemak di sekitar punggung dan paha berbeza dengan lemak di perut. Terdapat lemak yang baik dan buruk sama seperti kolesterol berfaedah dan kolesterol yang berbahaya," kata ketua kajian tersebut, Dr. Konstantinos Manolopoulos.

Menurutnya, selebriti berpunggung besar seperti Jennifer Lopez (JLo) dan Beyonce merupakan contoh ikutan lebih baik bagi kesihatan wanita berbanding model yang kebanyakkannya bertubuh kurus dan kurang kandungan lemak seperti Kate Moss. - Agensi

Hadis Tentang Perkahwinan

01. Rasulullah SAW pernah mengingatkan sesiapa yang berkemampuan tetapi enggan untuk berkahwin melalui sabdanya, "Kamu berkata begitu, ingatlah demi Allah sesungguhnya aku adalah orang yang paling takut kepada Allah dan yang paling taqwa kepada-Nya, tetapi aku berpuasa dan kadangkala tidak berpuasa; aku sembahyang dan aku tidur; dan juga kahwin dengan perempuan. Barangsiapa tidak suka dengan sunnahku, dia bukanlah pengikutku".

02. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".

03. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Sebaik-baik wanita itu ialah apabila kamu memandangnya kamu akan senang hati (gembira), apabila kamu perintah, ia patuh kepadamu, apabila kamu pergi, ia akan menjaga dirinya dan menjaga hartamu."

04. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, Sejahat-jahat jamuan ialah jamuan walimah (perkahwinan) yang mengundang orang-orang kaya dan meninggalkan orang-orang yang fakir. (riwayat Bukhari & Muslim)

05. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya.

06. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Beritahulah kepada orang ramai akan nikah ini dengan pukulan gendang dan rebana". (riwayat Ibnu Majjah)

07. Diharamkan atas kamu mengahwini ibu-ibu kamu, anak-anak perempuan kamu, saudara-saudara perempuan kamu, saudara-saudara perempuan bapa kamu, saudara-saudara perempuan ibu kamu, anak-anak perempuan dari saudara-saudara lelaki kamu, anak-anak perempuan dari saudara-saudara perempuan kamu. (An-Nissa: 23)

08. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Hak suami atas isterinya (tanggungjawab isteri terhadap suaminya), bahawa isteri tidak boleh meninggalkan hamparan (tilam) suaminya, hendaklah menerima dengan baik pemberian suaminya, hendaklah taat pada perintah suaminya, tidak boleh keluar dari rumahnya kecuali dengan izin suaminya, dan tidak boleh membawa (membenarkan) orang yang dibenci oleh suaminya masuk ke dalam rumahnya." (riwayat Al-Tabrani)

09. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Bila isteri itu mengerjakan sembahyang lima waktu, berpuasa bulan Ramadan, memelihara kemaluannya dan mematuhi suruhan dan larangan suaminya, maka akan dimasukkan dia ke dalam syurga." (riwayat Abu Hurairah)

10. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Tiga perkara yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh dianggap bersungguh-sungguh, dan yang dilakukan dengan gurauan (main-main) akan menjadi sungguh-sungguh iaitu nikah, talak dan rujuk.



11. "Maka kahwinilah perempuan-perempuan yang kamu sukai dua, tiga atau empat. Tetapi jika kamu tidak dapat berlaku adil diantara isteri-isteri kamu, maka hendaklah kamu berkahwin seorang sahaja." (An-Nisa: 3)

12. "Diantara tanda-tanda kekuasaan Allah ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara kamu rasa kasih dan sayang. (Ar-Rum 21)

13. "Wanita-wanita yang keji diperuntukkan untuk lelaki yang keji. Dan lelaki yang keji diperuntukkan untuk wanita yang keji pula, dan wanita yang baik diperuntukkan bagi lelaki yang baik, dan lelaki yang baik diperuntukkan bagi waita yang baik pula." (An Nur: 26)

14. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, " Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik terhadap keluarganya dan aku adalah yang terbaik daripada kamu terhadap keluargaku. Orang yang memuliakan kaum wanita adalah orang yang mulia, dan orang yang menghina kaum wanita adalah orang yang tidak mempunyai budi pekerti." (riwayat Abu Asakir).

15. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Takutlah kepada Allah, di dalam memimpin isteri-isterimu, kerana sesungguhnya mereka adalah amanah yang ada disampingmu, barangsiapa tidak memerintahkan agar isterinya mengerjakan solat, dan mengerjakan agama kepadanya, maka ia telah berkianat kepada Allah dan Rasul-Nya.

16. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, Aisyah pernah ditanya apa yang dilakukan oleh Rasullulah SAW dalam rumahtangganya? Jawab Aisyah: Nabi SAW biasa membantu kepentingan keluarganya. Menyapu rumah, menjahit baju yang koyak, memperbaiki sepatu dan memerah susu kambing. Bila tiba waktu solat tiba baru baginda berhenti, kemudian menunaikan solat."

17. Terdapat beberapa cara untuk menggauli isteri secara baik antaranya tidak membuka rahsia isteri serta memperkatakannya di hadapan masyarakat umum. Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, Rasulullah SAW bersabda, "Seburuk-buruk manusia disisi Allah pada hari Kiamat adalah seorang lelaki yang menceritakan hubungan dengan isterinya dan isteri yang berhubungan dengan suaminya lalu menyebarluaskan rahsia mereka."

18. "Isteri-istei kamu adalah seperi kebun tempat kamu bercucuk tanam, maka datangilah kebun tempat kamu bercucuk tanam itu bagaimana sahaja yang kamu kehendaki." (Al Baqarah: 223)

19. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, "Perbaikilah wanita, kerana sesungguhnya wanita itu diciptakan dari tulang rusuk. Paling bengkoknya tulang rusuk itu adalah di bahagian atasnya. Jika meluruskannya terlalu keras., maka ia akan pecah. Dan jika dibiarkan, maka ia akan tetap bengkok. Maka perbaikilah wanita itu dengan cara yang baik.

20. "Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungkannya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam masa dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu, hanya kepada -Ku-lah tempat kembalimu (Luqman:14)

21. "Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu." (An-Nisa': 1)

Program MLM jual buku dalam internet ikut syariah

Program MLM jual buku dalam internet ikut syariah

Perniagaan pemasaran pelbagai tingkat (MLM) berdasarkan syariah secara khusus mungkin tidak ada atau belum pernah didengar tetapi tidak bermakna konsep perniagaan itu tidak boleh dilaksanakan.

Stormreaders Network Sdn Bhd, anak syarikat Telaga Biru Sdn Bhd yang menerbitkan buku dan bahan ilmiah mengambil langkah meneroka perniagaan MLM patuh syariah dengan memperkenalkan Program Gabungan Kedai Buku Online Pemasaran Pelbagai Tingkat (MLM).

Pengurus Besar Stormreaders Network, Syah Rizal Mohamed, berkata program yang pertama di Malaysia itu memberi peluang ahli yang berminat menjana pendapatan daripada penjualan buku di kedai buku online (e-store).

Katanya, pada masa sama, ahli dapat meningkatkan ilmu pengetahuan, meningkatkan minat membaca, berjihad menyebarkan ilmu bermanfaat seterusnya menjalin silaturahim sesama ahli dan masyarakat.

"Melalui program MLM penjualan buku melalui internet ini diharap dapat memberi satu pemikiran baru bahawa walaupun MLM tidak diceritakan dalam Islam, ia tidak dilarang selagi pelan perniagaan itu patuh kepada syariah.

"Selain membantu ahli yang berminat, matlamat kita ialah menggalakkan lebih ramai membaca kerana tidak dinafikan peratusan membaca buku di negara ini memang kurang," katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran Program Gabungan Kedai Buku Online MLM baru-baru ini.

Perasmian disempurnakan Pengarah Urusan Stormreaders Network, Waharp Md Yusof. Hadir sama, Pengarah Eksekutif Telaga Biru Sdn Bhd, Zahazan Mohamed yang turut menyampaikan ceramah bertajuk 'Ilmu dan Keberkatan Rezeki'.



Program Gabungan Kedai Buku Online MLM membolehkan ahli memiliki e-store masing-masing dengan modal sebanyak RM90 dan setiap pembelian daripada kedai itu, pemilik e-store akan mendapat 20 peratus komisen jualan peribadi.

Keistimewaan program ini ialah semua aktiviti pembelian dan tempahan dilakukan secara online di e-store sementara penghantaran pula dilakukan oleh Stormreaders Network. Pemilik kedai juga boleh membuat penghantaran peribadi jika perlu.

Dalam program ini juga, pemilik e-store boleh maju ke peringkat pengedar dan mempunyai rangkaian dengan mengumpul 100 mata ganjaran daripada pembelian peribadi. Setiap pembelian berharga RM3 membolehkan pemilik e-store menerima satu mana ganjaran.

Seperti perniagaan MLM lain, Program Gabungan Kedai Buku Online MLM membolehkan ahlinya mendapat bonus daripada jualan kumpulan rangkaian sebanyak 15 peratus tetapi Stormreaders Network mengehadkan jumlahnya kepada RM4,500 seminggu.

Syah Rizal berkata, langkah mengehadkan bonus jualan rangkaian RM4,500 sebulan bagi mengelak lebihan bayaran kerana tidak adil jika ahli tidak bekerja keras tetapi memperoleh pendapatan selain memberi peluang kepada ahli rangkaian menikmati bonus.

Beliau berkata, itulah perbezaan Program Gabungan Kedai Buku Online MLM dalam usaha mematuhi kehendak syariah dengan memastikan perniagaan tidak memberi kemudaratan kepada setiap ahli dan hanya yang benar-benar bekerja layak mendapat ganjaran.

"Jika tidak dimaksimumkan, akan terjadilah terlebih bayar. Tetapi had maksimum hanya untuk tempoh seminggu. Jika minggu berikutnya ahli berjaya mencapai jualan, mereka layak menerima bonus lagi," katanya.

Katanya, bukan mudah untuk mengembangkan pelan MLM yang patuh syariah dan Program Gabungan Kedai Buku Online MLM sendiri memakan masa dua tahun untuk dirombak serta diperbaiki supaya benar-benar mengikut syariah.

Antaranya, menetapkan produk dijual pada harga pasaran mengambil konsep mengelak penguasaan orang tengah atau harga tidak mengikut pasaran merujuk hadis Rasulullah SAW yang memuji serta mendoakan sahabat yang menjual kambing mengikut harga pasaran.

Syah Rizal berkata, MLM sedia ada tidak mempunyai asas menyebabkan harga produk dijual ada kalanya dua kali ganda daripada pasaran dan itu menjadikan perniagaan MLM seolah-olah permainan mengaut keuntungan.

Begitu juga konsep bonus ganjaran merujuk kepada kisah di zaman Nabi Yusuf apabila pemerintah menawarkan makanan seberat seekor unta kepada sesiapa menjumpai piala yang hilang. Syarat dikenakan untuk meraih sesuatu.

Dalam hal MLM patuh syariah, ahli yang bekerja dan mencapai sasaran layak menerima ganjaran bonus dan bagi Program Gabungan Kedai Buku Online MLM, setiap ahli rangkaian perlu aktif bagi membolehkan mereka mendapat ganjaran tambahan.

"Ada mengatakan bezanya MLM ini hanya akad saja tetapi perlu ditekankan akad nikah yang hanya seminit itu penting kerana ia akan menghalalkan hubungan lelaki perempuan. Jadi tiada istilah akad saja, kerana nilai akad itu besar.

"MLM patuh syariah tidak boleh disamakan seperti ayam yang

disembelih dengan yang mati kena langgar, apabila digoreng dan diletakkan di kedai nampak serupa saja tetapi hakikatnya, satu disembelih dan satu lagi mati dilanggar," katanya.

Beliau berkata, di Stormreaders Network, konsep diguna pakai ialah hanya mereka yang aktif bakal mendapat ganjaran bagi memastikan keuntungan dikongsi secara adil, bukan siapa letak duit banyak bakal mendapat keuntungan banyak.

Syah Rizal berkata, sejak memulakan operasi secara online pada awal Disember tahun lalu, Program Gabungan Kedai Buku Online MLM sudah mempunyai 500 ahli dan syarikat menyasarkan 5,000 ahli sehingga akhir tahun ini.

Katanya, buat masa ini Stormreaders Network yang dipayungi Telaga Biru hanya menjual kira-kira 200 tajuk buku, cakera padat (CD), video cakera padat (VCD) dan cakera video digital terbitan syarikat berkenaan.

Bagaimanapun katanya, pihaknya akan mengajak syarikat penerbitan tempatan dan luar negara untuk menyertai program itu bagi memberi lebih banyak pilihan buku kepada pemilik e-store dan pembeli.

Menjawab persoalan kemungkinan hasrat untuk menggalakkan lebih ramai membaca tidak tercapai apabila ahli lebih menumpukan kepada perniagaan berbanding memenuhi usaha menyebarkan ilmu, beliau melihat perkara itu secara positif.

"Mungkin mereka beli sekarang untuk meningkatkan jumlah jualan tetapi akan tiba masa mereka mengambil buku itu untuk membacanya. Jika tidak hari ini, anak cucu ahli akan membacanya nanti dan buku tidak ada tempoh luput. Visi kita ialah membawa ilmu ke dalam rumah," katanya.

Apa Itu Sindrom Down?

Apa Itu Sindrom Down?

* Sindrom Down berlaku disebabkan kelainan kromosom menyebabkan seseorang kanak-kanak itu menunjukkan sifat fizikal khusus yang boleh dikenali sewaktu bayi lagi. Pada sindrom itu terdapat ciri perkembangan mental yang terjejas.

* Sindrom down terjadi dalam kira-kira satu kelahiran bayi bagi setiap 700 hingga 1,000 kelahiran.

* Ramai pakar mengatakan ibu yang berumur 35 tahun ke atas, jika mengandung mempunyai risiko yang tinggi melahirkan anak sindrom down. Bagaimanapun, ibu muda juga tidak terkecuali daripada menghadapi risiko itu.

* Sindrom ini terdapat pada semua bangsa di seluruh dunia dan jika kanak- kanak Sindrom Down dikumpulkan beramai-ramai dari apa bangsa sekalipun, rupa dan sifat mereka kelihatan sama saja.

* Kanak-kanak yang menghidap Down Syndrome mempunyai raut wajah seperti orang Mongolia. Disebabkan itu, mereka juga disebut sebagai kanak-kanak Mongol. Mata mereka senget dan mereka mempunyai lipatan epicanthic serta hidung pendek dan leper. Muka mereka kecil dan lidah kelihatan besar serta terkeluar. Telinga mereka pula kecil dan kadang-kadang tidak mempunyai tulang rawan. Bentuk kepala kecil dan leher pula pendek.

* Kanak-kanak sindrom down jika membesar, mereka tidak dapat meningkat lebih tinggi. Mereka biasanya pendek, anggota tangan dan kaki juga pendek.

Gerhana Matahari Separa esok (15 Jan 2010)

Melihat gerhana matahari secara terus tanpa penuras yang selamat boleh menyebabkan kerosakan mata yang serius hingga menjadi buta.

Apabila berlaku gerhana matahari, khalayak sudah pasti tidak mahu melepaskan peluang untuk menyaksikan fenomena alam semula jadi yang biasanya jarang terjadi.

Pada yang berkesempatan, mereka mungkin akan mengunjungi destinasi yang menawarkan perkhidmatan mencerap gerhana menggunakan peralatan terkini yang diyakini selamat dan berkesan.

Namun, bagi yang tinggal jauh atau tidak berkesempatan untuk berkunjung ke mana-mana tempat yang menyediakan perkhidmatan sedemikian, mereka mungkin tiada pilihan selain melihat gerhana secara terus tanpa sebarang peralatan khas.

Pegawai Penyelidik Agensi Angkasa Negara (Angkasa), Lau Chen Chen berkata, setiap individu sebenarnya harus menyedari kesan negatif yang bakal diterima jika menyaksikan fenomena gerhana matahari secara terus dengan mata kasar.

"Seperti yang kita ketahui, matahari memancarkan cahaya yang begitu terang hingga ke bumi. Justeru, jika seseorang memandang matahari secara terus tanpa sebarang peralatan yang selamat, mereka mempunyai risiko untuk mengalami kerosakan mata yang serius.

"Malah, dalam kes-kes tertentu, tidak mustahil mata boleh menjadi buta," ujar Chen Chen ketika ditemui Kosmo! di Planetarium Negara baru-baru ini untuk membicarakan tentang fenomena gerhana matahari separa yang akan berlaku di Malaysia dua hari lagi.

Menurut Chen Chen, 29, berbanding gerhana bulan yang boleh dilihat dengan mata kasar atau menerusi peralatan teleskop dan binokular secara terus, gerhana matahari sebaliknya memerlukan kepada langkah keselamatan yang sesuai.

Antaranya, seperti menggunakan peralatan tertentu untuk mencerap gerhana termasuklah teleskop dengan penuras suria, solarskop, projektor pinhole dengan kotak panjang atau dua keping kadbod, kamera pinhole dengan pokok teduh dan kaca mata gerhana.

Lintasan

Tambah beliau, gerhana matahari anulus atau lebih dikenali sebagai gerhana cincin dengan magnitud 0.9190 akan berlaku pada 15 Januari ini.

Jelasnya, berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada laman sesawang Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA), fenomena itu akan kelihatan dengan lintasan selebar 300 kilometer (km) merentasi Afrika Tengah, Lautan Hindi dan Asia Timur.

Fenomena tersebut terjadi apabila bulan merentas di hadapan matahari, namun ia tidak menutupi matahari sepenuhnya. Ini disebabkan saiz ketara bulan adalah lebih kecil daripada saiz matahari. Sehubungan itu, matahari akan kelihatan seperti cincin yang terang di sekeliling luar cakera bulan.

"Lintasan bayang umbra (bahagian bayang yang sangat gelap) bulan akan bermula di Afrika dan melalui Chad, Republik Afrika Tengah, Republik Demokratik Congo, Uganda, Kenya dan Somalia.

"Selepas melintasi Afrika, lintasan tersebut akan melalui Lautan Hindi di mana tempoh maksimum keanularan mencapai kira-ki 11 minit lapan saat.

"Lintasan tersebut kemudiannya akan terus melintasi Asia melalui Bangladesh, India, Myanmar dan China," terang Chen Chen sambil menambah bahawa fenomena gerhana matahari anulus itu pernah berlaku pada 26 Januari tahun lalu.

Sementara itu, gerhana matahari separa pula akan kelihatan dalam lingkungan bayangan penumbra (bahagian luar bayang yang relatifnya lebih cerah) bulan yang lebih luas meliputi Eropah Timur, Afrika dan Asia.

Bagaimanapun, Chen Chen memberitahu, negara kita akan dapat menyaksikan matahari terlindung oleh bulan sehingga mencapai kegelapan maksimum kira-kira 40 peratus.

"Situasi ini dapat dilihat lebih jelas terutama di bahagian utara Semenanjung pada waktu petang. Namun, peratus matahari yang dilindungi oleh bulan semakin mengurang dari bahagian tengah Semenanjung hinggalah ke Sabah dan Sarawak.

"Gerhana matahari separa ini akan berlangsung hampir tiga jam bermula pada pukul 3 petang hingga 5.45 petang," jelas beliau lebih lanjut.

Bidang astronomi

Tambahnya lagi, secara umum gerhana matahari akan berlaku ketika fasa bulan baru dan pada masa yang sama, bulan melintasi laluannya di antara matahari dan bumi agar matahari tertutup sebahagian atau keseluruhannya.

Sehubungan itu, rakyat Malaysia akan berpeluang menyaksikan gerhana matahari separa kira-kira pada pukul 3 petang apabila bulan mula menyentuh cakera matahari.

"Keadaan ini dikenali sebagai 'sentuhan pertama' iaitu permulaan gerhana matahari separa. Namun demikian, kebanyakan pemerhati tidak berupaya mengesan sentuhan gerhana pada masa ini disebabkan matahari yang terlalu terang.

"Sebaliknya, gerhana hanya akan dapat dilihat apabila bulan menutupi matahari secara perlahan dan membentuk sabit tua sehingga liputan maksimum tercapai kira-kira pada pukul 4.25 petang," katanya.

Selepas 'sentuhan akhir' berlaku kira-kira pukul 5.40 petang, bayangan bulan akan mula hilang secara beransur-ansur dan keadaan akan kembali seperti sediakala.

Sempena fenomena gerhana matahari separa itu juga, Angkasa tidak ketinggalan untuk menganjurkan Program Pencerapan Gerhana Matahari Separa mulai pukul 2.30 hingga 6 petang di Planetarium Negara.

Pegawai Komunikasi Korporat Angkasa, Latifah Abdul Hamid berkata, objektif penganjuran program itu bertujuan untuk memberi pendedahan dan menanam minat terhadap bidang astronomi di kalangan masyarakat Malaysia.

"Menerusi program kali ini, pengunjung terawal akan menerima kaca mata gerhana eksklusif serta Eclipse Mint serta berpeluang menyaksikan fenomena tersebut menerusi teleskop yang disediakan oleh pihak Angkasa.

"Penyertaan adalah percuma dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia serta pelancong asing," katanya sambil menambah program serupa akan turut diadakan di Kompleks Pekan Rabu, Langkawi.

Bagi mereka yang tidak berkesempatan ke Planetarium Negara, anda boleh melayari laman sesawang www.angkasa.gov.my untuk menyaksikan siaran langsung gerhana matahari separa mulai pukul 3 hingga 5.40 petang pada tarikh tersebut.

Program ini turut mendapat sokongan daripada Wrigley's Eclipse Mint dan Hospital Besar Kuala Lumpur (HKL).

-KOSMO!

Lima serangan terhadap rangkaian sosial



Kini laman web rangkaian sosial seperti Myspace, Facebook, dan Twitter melebihi fungsi asas sebagai pengantara untuk berhubung dengan ahli keluarga dan rakan-rakan.

Perkembangan pesat laman-laman web ini juga membuka saluran baru kepada syarikat-syarikat untuk berkomunikasi dan berhubung dengan rakan-rakan perniagaan dan para pelanggan mereka.

Syarikat korporat sedang menyelidik dan mengkaji penggunaan saluran rangkaian sosial yang bercirikan kos efektif bagi tujuan memperbaiki operasi perniagaan, meningkatkan daya pengeluaran serta memperbaiki komunikasi dalaman di kalangan para pekerja yang kian bertambah.

Bagaimanapun, laman-laman rangkaian sosial ini berkemungkinan mendatangkan bahaya dan risiko yang baru kepada rangkaian-rangkaian korporat tanpa diketahui oleh orang ramai.

Justeru, industri adalah dinasihatkan supaya tidak terlalu agresif dalam mengikuti aliran semasa terbaru ataupun tergesa-gesa untuk menjadikan rangkaian sosial sebagai alat komunikasi.

Disebabkan laman-laman rangkaian sosial kian dijadikan sebagai alat pemasaran, semua syarikat dengan penggunaan perkhidmatan atas talian sepatutnya diberitahu mengenai Lima Serangan Rangkaian Sosial yang Utama yang mana mereka berkemungkinan besar akan terdedah kepadanya semasa meletakkan syarikat mereka dalam talian dan cara bagaimana yang boleh dilaksanakan bagi melindungi diri mereka.

1. Malware – cecacing Koobface telah mengancam Facebook buat jangka masa yang agak panjang, dan ia turut menjadikan Twitter sebagai sasaran buat kebelakangan ini.

Serangan adalah melalui kejuruteraan sosial, disebabkan para pengguna biasanya dikelirukan untuk klik ke atas pautan berniat buruk yang bersembunyi dalam pesanan peribadi dan berpura-pura sebagai kawan (yang mungkin menjangkiti diri mereka).

2. Hak persendirian – Pengguna yang mempunyai kecenderungan untuk mendedahkan maklumat peribadi yang melebih dalam talian, sebagai contoh, rangkaian sosial, komen, gambar-gambar ahli keluarga, berkenaan dengan tempat kerja dan sebagainya.

Ini membolehkan maklumat berkenaan jatuh ke tangan penjenayah siber yang tidak beretika serta disalahgunakan untuk menggodam ke dalam soalan-soalan keselamatan perkhidmatan dalam talian dengan lebih efektif, seterusnya terdorong mencuri identiti.

Penggodam juga boleh menggunakan maklumat berkenaan bagi tujuan menjana serangan yang telah disasarkan.

Sebagai contoh, seseorang penggodam sanggup menghabiskan masa selama beberapa minggu tanpa rehat dan beberapa liter kopi demi menembusi rangkaian korporat sesebuah syarikat dan cuba untuk mencari kelonggaran di dalam sistem keselamatan rangkaian sasarannya.

Selain itu, dia boleh mencari nama akauntan kewangan, kemudian mengambil masa lima minit untuk semak imbas profil sosialnya, seterusnya lima minit lagi untuk menulis e-mel yang berlandaskan minat akauntan berkenaan yang bernasib malang.

e-mel tersebut adalah pembawa pautan berniat buruk atau dokumen yang berniat buruk.

3. Tipu helah (phishing) – Rangkaian sosial merupakan gudang yang kaya dengan pelbagai maklumat, dari maklumat dan profil peribadi sehinggalah pesanan dalam profil yang mungkin memudahkan penjenayah siber mencipta pesanan e-mel palsu ataupun laman web palsu (lebih dikenali sebagai laman phishing) . Ia

Ia dihasilkan bagi mengumpan mangsa-mangsa supaya memaparkan maklumat peribadi yang sensitif seperti nama pengguna dan kata laluan atau nombor kredit kad.

4. Kecacatan laman – Pada awal bulan Jun, suatu kelonggaran telah dijumpai dalam Facebook yang memberi kuasa kepada para penggunanya untuk mengimbas maklumat asas daripada sebarang akaun yang lain, bergantung kepada tahap hak persendirian yang telah ditentukan oleh pengguna.

Maklumat tersebut termasuklah nama ibu, biasanya digunakan sebagai soalan keselamatan atas talian dan pemeriksaan keselamatan kehidupan seharian.

Kelonggaran itu telah dibaik pulih pada 23 Jun, tetapi seperti mana kepingan yang diprogramkan 100 peratus, kesemua laman-laman sosial ini mempunyai kecacatan.

Sebagai makluman, sesetengah daripada kelemahan ini telah pun dikemukakan, sementara yang lain belum lagi ditemui.

Oleh itu, para pengguna perlu berwaspada terhadapnya.

5. Spam 2.0 – Salah satu kemungkinan yang menyebabkan penjenayah siber memancing bagi akaun rangkaian sosial adalah untuk menggunakan maklumat berkenaan bagi tujuan pengiklanan dan spamming.

Justeru itu, bagaimana anda boleh melindungi syarikat anda (nilai jenama di risiko) serta diri anda dalam keadaan yang sedemikian?

Baiklah, yang pertama, anda boleh lebih berwaspada apabila menerima pesanan (meskipun ia datang daripada kawan) yang kelihatan pelik.

Sebagai contoh, mengajak anda untuk menonton video.

Apakah yang perlu dilakukan oleh orang ramai bagi menentang serangan tersebut?

Berwaspadalah apabila menerima pesanan (meskipun ia datang daripada kawan) yang kelihatan pelik (terutamanya jika ia mengajak anda untuk menonton video).

Jangan memasang Codec apabila suatu laman menggalakkan anda supaya berbuat demikian – bagi laman video gerakan atas talian yang popular seperti YouTube yang menggunakan Flash, anda tidak perlu Codec video.

Jawatan Kosong di Institut Penyelidikan Produk Halal, UPM

TAWARAN CALON GRA SEGERA!!!!

Dimaklumkan bahawa projek penyelidikan di bawah Geran Agricultural R&D (Sciencefund) yang bertajuk ‘DEVELOPMENT OF HALAL FOOD AUTHENTICATION TECHNIQUE: SCREENING AND CHARACTERIZATION OF THERMOSTABLE SPECIES-SPECIFIC PROTEIN IN PORCINE’ mempelawa calon yang berminat untuk memohon jawatan sebagai Pembantu Penyelidik Siswazah (Graduate Research Assistant) di peringkat master di Institut Penyelidikan Produk Halal, UPM. Calon yang berjaya akan dibayar elaun bulanan sebanyak RM1300 – RM1700 sebulan.

Syarat dan Kelayakan
•    Terbuka kepada individu yang telah bergraduat; sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Sains atau yang berkaitan (Biokimia, Bioteknologi, Biologi, dll)
•    Berhasrat menyambung pengajian di peringkat master.
•    Mempunyai pengalaman, kemahiran dan asas teori yang mantap dalam penyelidikan proteomik.
•    Pengalaman mengendalikan teknik-teknik dalam penyelidikan protein seperti SDS-PAGE, 2D-PAGE, IEF adalah satu kelebihan.

Sesiapa yang berminat, sila berhubung dengan Dr Awis Qurni Sazili di talian 03-89466909; e-mel:
awisqurni@gmail.com atau Nur Fadhilah Khairil Mokhtar melalui e-mel: fadhilah132230@gmail.com. Memandangkan projek tersebut dijadualkan bermula Januari 2010, sebarang permohonan hendaklah dilakukan dengan kadar segera.

Jawatan Kosong di Kerajaan Negeri Sembilan (Gred NP27)


Permohonan adalah dipelawa daripada warganegara Malaysia, Keutamaan diberi kepada rkayat Negeri Sembilan Darul Khusus bagi memenuhi jawatan berikut:

1. Penghulu Gred NP27

Jumlah Kekosongan : 14

Lelaki sahaja

DOWNLOAD IKLAN

Cara Memohon:

Permohonan hendaklah dibuat dengan menggunakan Borang SPA. 1 Pin 7/91 yang boleh di dapati di Pusat Sehenti, Tingkat G, Blok D, Wisma Negeri, 70503 Seremban

Permohonan hendaklah disertakan dengan salinan diakui sah Kad Pengenalan, Sijil Kelahiran, dan lain2 dokumen yg berkaitan beserta gambo terkini berukuran pasport. Bagi calon yang lahir di luar N.Sembilab hendaklah mengemukakan salinan sijil lahir ibu/bapa yang membuktikan kelahiran N.Sembilan

Permohonan yang ;engkap diisi hendaklah dialamatkan kpd:

YB Setiausaha Kerajaan
Pejabat Setiausaha Kerajaan
Negeri Sembilan Darul Khusus
Tingkat 5, Blok A, Wisma Negeri
70503 Seremban
(U.p: Bahagian Pengurusan Sumber Manusia)

tarikh tutup : 29 Januari 2010

Jawatan Kosong di Fakulti Sains, UPM

KEKOSONGAN JAWATAN

1. PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT Gred N17
2. SETIAUSAHA PEJABAT  Gred N27

DOWNLOAD IKLAN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN

Sila hantarkan borang yang telah lengkap serta sijil/dokumen yang berkaitan kepada:

Pejabat Dekan
Fakulti Sains
UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
43400 UPM SERDANG
SELANGOR
u/p : Puan Noorizai Mohamad Noor


TARIKH TUTUP:
Borang permohonan yang telah lengkap diisi hendaklah dikembalikan ke alamat di atas tidak lewat dari 19 Januari 2010.

Jawatan Kosong di Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB)

If you are interested in joining us and working at PNMB, check this page regularly where details of job opportunities will be posted from time to time.


Position Job Status Closing Date
EKSEKUTIF PENGURUSAN (PNMB Kuala Lumpur) 

Permanent 20/01/2010
EKSEKUTIF PENGELUARAN (PNMB Kuala Lumpur) 

Permanent 20/01/2010
PEMANDU (PNMB Kuala Lumpur) 

Permanent 20/01/2010
JURUTEKNIK (PNMB Kuala Lumpur) 

Permanent 20/01/2010
PEMBANTU TADBIR (PNMB Kuala Lumpur) 

Permanent 20/01/2010
JURUTEKNIK (PNMB Kuantan) 

Permanent 20/01/2010
PEMBANTU TADBIR (Kedai PNMB Kuantan)  Part Time 20/01/2010

To apply:

  • Please download and fill up the APPLICATION FOR EMPLOYMENT FORM  and send it to us.
  • Or contact us at:
    HRA Department
    Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB)
    Jalan Chan Sow Lin,
    50554 Kuala Lumpur.
    Telephone: 03-9236 6888
    Facsimile: 03-9236 6999
    E-mail: hr@printnasional.com.my

Note:
To download & open attachment, you need to install Adobe Reader. Get it here for free.


Tarikh Tutup : 20 Januari 2010

Jawatan Kosong di Kerajaan Negeri Terengganu

IKLAN 1

Permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat Negeri Terengganu yang berkelayakan sahaja bagimemenuhi jawatan di Briged Seni Negeri Terengganu seperti berikut:-

1. PEREKA (KOREOGRAFER) Gred : B27

CARA-CARA MEMOHON :
Pemohon hendaklah mengemukakan surat bertulis. :
Setiap permohonan hendaklah lengkap dengan disertakan dokumen yang diperakui sah sebagai salinan sebenar seperti berikut :-

a) Sijil Kelahiran atau Kad Pengenalan;
b) Kelulusan Pelajaran;
c) Kad Pengenalan Bapa jika sekiranya pemohon lahir
di luar Negeri Terengganu;
d) Sijil Kerakyatan Negeri Terengganu jika pemohon
dan bapanya di luar Negeri Terengganu;
e) Lain-lain sijil dan dokumen yang berkaitan, jika ada.
Permohonan yang telah lengkap diisi hendaklah ditulis nama jawatan yang dipohon disudut atas sebelah kiri sampul surat dan alamatkan kepada :

Yang Berhormat
Setiausaha Kerajaan Terengganu
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Tingkat 8, Wisma Darul Iman
20503 Kuala Terengganu.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 24 Januari 2010


IKLAN 2

Permohonan adalah dipelawa daripada Rakyat Negeri Terengganu yang berkelayakan sahaja bagi memenuhi jawatan di Briged Seni Negeri Terengganu seperti berikut:-

1. ARTIS BUDAYA Gred : B17
2. AHLI MUZIK Gred : B17

CARA-CARA MEMOHON
: Pemohon hendaklah mengemukakan surat bertulis.
: Setiap permohonan hendaklah lengkap dengan disertakan dokumen yang diperakui sah sebagai salinan sebenar seperti berikut :-

: a) Sijil Kelahiran atau Kad Pengenalan;
: b) Kelulusan Pelajaran;
c) Kad Pengenalan Bapa jika sekiranya pemohon lahir
di luar Negeri Terengganu;
d) Sijil Kerakyatan Negeri Terengganu jika pemohon
dan bapanya di luar Negeri Terengganu;
e) Lain-lain sijil dan dokumen yang berkaitan, jika ada.

Permohonan yang telah lengkap diisi hendaklah ditulis nama jawatan yang dipohon disudut atas sebelah kiri sampul surat dan alamatkan kepada :

Yang Berhormat
Setiausaha Kerajaan Terengganu
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Tingkat 8, Wisma Darul Iman
20503 Kuala Terengganu.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN : 15 Januari 2010



DOWNLOAD IKLAN 1 & 2

Jawatan Kosong di Institut Gerontologi, Universiti Putra Malaysia

Kami mempelawa kepada sesiapa yang mempunyai minat dan kelayakan untuk berkhidmat sebagai Pembantu Penyelidik (RA) di Institut Gerontologi, Universiti Putra Malaysia .

Borang permohonan boleh download di bawah

DOWNLOAD IKLAN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN

Pemohon dikehendaki menyertakan Resume, salinan sijil kelayakan
akademik dan lain-lain sijil berkaitan yang telah disahkan serta salinan kad pengenalan/ Mykad yang disahkan. Permohonan hendaklah di hantar ke alamat berikut :

Pengarah,
Institut Gerontologi,
Universiti Putra Malaysia,
43400 Serdang, Selangor
(u.p: Cik Nurdiana Zulkepli)

 
atau e-melkan ke dreena17@yahoo.com
 
Tarikh tutup permohonan adalah pada 5 Februari 2010

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi En. Mohd Rizal Hussain di talian 03-8947 2741.

Jawatan Kosong di Lembaga Muzium Negeri Pahang

Permohonan adalah dipelawa kepada Rakyat Negeri Pahang yang berkelayakan bagi mengisi kekosongan jawatan seperti berikut:

1. Penolong Kurator (Gred S27)
Syarat Lantikan:
(a) warganegara Malaysia;
(b) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
(c) STPM atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya; atau
(d) Diploma dalam bidang Seni Lukis, Seni Halus, Seni Bina, Sains Permuziuman atau Teknologi Maklumat; dan
(e) Lulus Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

2. Pembantu Muzium (Gred S17)
Syarat Lantikan:
(a) warganegara Malaysia;
(b) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
(c) Lulus Bahasa Malaysia / Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

3. Pembantu Am Pejabat (Gred N1)
Syarat Lantikan:
(a) warganegara Malaysia;
(b) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
(c) berpelajaran di Peringkat Sekolah Rendah Bantuan penuh Kerajaan
(d) berkebolehan membaca, bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu dengan memuaskan.

4. Pekerja Am (Gred R1)
Syarat Lantikan:
(a) warganegara Malaysia;
(b) berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan;
(c) berpelajaran di Peringkat Sekolah Rendah Bantuan penuh Kerajaan.
(d) berkebolehan membaca, bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu dengan memuaskan.

Cara Memohon:
Semua permohonan hendaklah menggunakan Borang yang boleh dibeli daripada Bahagian Pentadbiran Lembaga Muzium Negeri Pahang, Pekan dengan harga RM2.00.

Permohonan hendaklah disertakan dengan salinan Sijil Lahir, Kad Pengenalan, Sijil Berhenti Sekolah dan semua sijil-sijil kelayakan seperti yang diisyaratkan termasuk sekeping gambar berukuran pasport.

Permohonan yang lengkap hendaklah dihantar kepada:

Pengarah,
Lembaga Muzium Negeri Pahang,
Jalan Sultan Ahmad,
26600 Pekan,
Pahang.

Tarikh Tutup Permohonan: 22 Januari 2010

Jawatan Kosong di Majlis Perbandaran Selayang, Selangor

Warganegara Malaysia yang berkelayakan dan berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan adalah dipelawa memohon jawatan dalam iklan ini :-

1. PEGAWAI TADBIR N44
2. PENOLONG PEGAWAI PENERANGAN S27

DOWNLOAD IKLAN

DOWNLOAD BORANG PERMOHONAN

Permohonan hendaklah dihantar dengan menggunakan sampul surat dan dinyatakan jawatan yang dipohon disebelah kiri atas sampul surat kepada :-

Jabatan Khidmat Pengurusan
Tingkat 7, Menara Majlis Perbandaran Selayang,
Persiaran 3, Bandar Baru Selayang,
68100 Batu Caves,
Selangor Darul Ehsan.

Tarikh tutup permohonan ialah pada : 22hb. Januari 2010 ( pukul 5.00 petang )
( Keutamaan diberi kepada anak Negeri Selangor )

Jawatan Kosong di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

Nama Jawatan : Penolong Pegawai Penyelidik (Q27)
Keterangan Kekosongan :Menjalankan penyelidikan di bidang bahan, struktur jambatan, sistem pelancar jambatan dan/atau sistem bekalan air alternatif.  Membantu di dalam pengendalian makmal kejuruteraan dan ujikaji makmal dan kerja di lapangan.
Status Kekosongan Jawatan  :6 - 12 bulan
Bilangan Kekosongan Jawatan  :2
Tarikh Tutup Permohonan :23 Februari 2010
Kemudahan  :
Kelulusan Akademik Yang Diperlukan  :
Bil.SyaratKelayakanSub-Kelulusan
1-DEGREECivil Engineering, General
2ATAUDEGREEMaterials
3ATAUDEGREEManufacturing Engineering
4ATAUDIPLOMAMaterials
5ATAUDIPLOMACivil Engineering, General
6ATAUDIPLOMAManufacturing Engineering
7ATAUDEGREEMechanical Engineering


Nama Jawatan : Juruteknik (J17)
Keterangan Kekosongan :Membuat spesimen bahan atau fabrikasi binaan jambatan komposit mengikut arahan dan rekabentuk.  Menjalankan ujikaji makmal.
Status Kekosongan Jawatan  :3 - 6 bulan
Bilangan Kekosongan Jawatan  :2
Tarikh Tutup Permohonan :20 Februari 2010
Kemudahan  :
Kelulusan Akademik Yang Diperlukan  :
Bil.SyaratKelayakanSub-Kelulusan
1-DEGREECivil Engineering, General
2ATAUDEGREEEngineering Mechanics
3ATAUDEGREEMaterials
4ATAUDIPLOMAMaterials
5ATAUDIPLOMAEngineering, General
6ATAUCERTIFICATEEngineering, General

Cara Memohon;


Permohonan adalah secara ONLINE di

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites