14 January 2010

Apa Itu Sindrom Down?

Apa Itu Sindrom Down?

* Sindrom Down berlaku disebabkan kelainan kromosom menyebabkan seseorang kanak-kanak itu menunjukkan sifat fizikal khusus yang boleh dikenali sewaktu bayi lagi. Pada sindrom itu terdapat ciri perkembangan mental yang terjejas.

* Sindrom down terjadi dalam kira-kira satu kelahiran bayi bagi setiap 700 hingga 1,000 kelahiran.

* Ramai pakar mengatakan ibu yang berumur 35 tahun ke atas, jika mengandung mempunyai risiko yang tinggi melahirkan anak sindrom down. Bagaimanapun, ibu muda juga tidak terkecuali daripada menghadapi risiko itu.

* Sindrom ini terdapat pada semua bangsa di seluruh dunia dan jika kanak- kanak Sindrom Down dikumpulkan beramai-ramai dari apa bangsa sekalipun, rupa dan sifat mereka kelihatan sama saja.

* Kanak-kanak yang menghidap Down Syndrome mempunyai raut wajah seperti orang Mongolia. Disebabkan itu, mereka juga disebut sebagai kanak-kanak Mongol. Mata mereka senget dan mereka mempunyai lipatan epicanthic serta hidung pendek dan leper. Muka mereka kecil dan lidah kelihatan besar serta terkeluar. Telinga mereka pula kecil dan kadang-kadang tidak mempunyai tulang rawan. Bentuk kepala kecil dan leher pula pendek.

* Kanak-kanak sindrom down jika membesar, mereka tidak dapat meningkat lebih tinggi. Mereka biasanya pendek, anggota tangan dan kaki juga pendek.

0 komen:

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites