07 December 2009

Ujian mamogram tingkat risiko kanser payu dara

Satu kajian terbaru mendapati ujian mamogram, sebenarnya boleh meningkatkan risiko kanser payu dara di kalangan sesetengah wanita yang berisiko tinggi menghidapi penyakit itu.

Penyelidik Belanda menganalisis enam hasil kajian yang disiarkan sebelum ini, empat daripadanya mengkaji kesan pendedahan kepada radiasi dos rendah daripada mamogram di kalangan wanita yang mempunyai mutasi genetik yang meningkatkan risiko kanser payu dara.

Dua lagi kajian meninjau kesan radiasi daripada mamogram di kalangan wanita yang mempunyai anggota keluarga yang menghidapi kanser payu dara.

"Wanita yang terdedah kepada radiasi sebelum usia 20 mengalami risiko 2.5 kali lebih tinggi menghidap kanser payu dara, begitu juga dengan wanita yang terdedah kepada radiasi mamogram sebanyak lima kali atau lebih," kata Martine Jansen-van der Weide, seorang pakar epidemiologi dan penyelidik di Pusat Perubatan Universiti Groningen, Belanda.

Beliau membentangkan hasil kajian tersebut pada mesyuarat tahunan Persatuan Radiologi Amerika Utara di Chicago, kelmarin.

Tiada maklumat diperoleh daripada kajian-kajian berkenaan mengenai tempoh kajian, kata Jansen-van der Weide.

Bagaimanapun enam kajian itu mengambil kira pelbagai faktor yang mempengaruhi risiko kanser payu dara, seperti umur, penyusuan bayi dengan susu badan dan umur ketika mula datang haid.

Pada pertengahan bulan lepas, Pasukan Petugas Perkhidmatan Pencegahan AS membuat syor penuh kontroversi dengan menyarankan supaya wanita menangguhkan mamogram rutin daripada umur 40 tahun kepada 50 tahun.

Wanita disyorkan supaya meminta nasihat doktor mengenai masa terbaik untuk memulakan ujian rutin itu, manakala wanita berusia lebih 50 tahun hendaklah menjalani mamogram selang setahun, menurut pasukan petugas tersebut.

Pada masa ini Persatuan Kanser Amerika (ACS) dan pertubuhan lain menasihatkan wanita menjalani mamogram setiap tahun mulai usia 40 tahun.

Bagi wanita berisiko tinggi, ACS mengesyorkan ujian mamogram dan Magnetic Resonance Imaging (MRI) dilakukan setiap tahun.

0 komen:

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites