23 December 2009

IE8 lebih selamat

Baru-baru ini, Microsoft Corp mendedahkan Laporan Keselamatan Pintar versi ke-7 (SIRv7) kepada umum yang memperlihatkan ketelusan syarikat peneraju perisian, per khidmatan dan penyelesaian dalam dunia perkomputeran dalam menangani masalah serangan siber.

Jangkitan ‘worm’ atau cecacing menjadi ketakutan utama pada tahun ini dengan peningkatan hampir 100 peratus yang direkodkan pada Januari hingga Jun 2009.


Penyangak yang menyamar sebagai pembekal perisian ke selamatan juga dikesan sebagai masalah utama kepada peng guna siber namun hanya 20 peratus pelanggan tertipu sejak enam bulan lalu.

Sungguhpun begitu, cabang Trojans iaitu Zlob yang menjadi ancaman utama sejak dua tahun lalu berjaya dikekang Microsoft menerusi aktiviti agresif melindungi mesin pe langgan.

SIRv7 membekalkan maklumat mendalam dan tepat me ngenai landskap ancaman di seluruh dunia dan buat pertama kalinya Microsoft mendedahkan negara yang memiliki ka edah terbaik menangani jangkitan ‘malware.’

Ketua Keselamatan dan Privasi Asia Pasifik, Jacqueline Peterson-Jarvis, berkata maklumat dikumpul dalam SIRv7 diperoleh daripada pelanggannya di seluruh dunia yang menghasilkan data komprehensif untuk menidakkan an caman siber.

“Peningkatan ancaman berniat jahat seperti worm dikesan sebagai masalah utama hasil kajian kami.

“Cecacing banyak bergantung kepada akses perkongsian fail tidak dilindungi dan pertambahan peranti storan mudah alih yang kebanyakannya wujud dalam suasana enterpris,” ka tanya.

Peterson-Jarvis berkata, dua ahli keluarga worm yang aktif menyerang pengguna ialah ‘confickr’ menjangkiti peranti disambungkan menerusi sistem rangkaian.

“Taterf pula menduduki senarai kedua dengan pertambahan 156 peratus sejak separuh masa kedua pada 2008 yang mensasarkan pemain permainan ‘online.’

“Serangan terbabit bergantung kepada kejuruteraan sosial untuk menular selain akses kepada fail tidak dilindungi dan jumlah storan mudah alih seperti pemacu USB yang kerap digunakan dalam enterpris,” katanya.

Beliau berkata, Jepun, Austria dan Jerman adalah tiga negara yang perlu dicontohi kerana mereka memiliki kaedah bagi menangani masalah siber secara bersepadu seperti beker jasama dengan agensi bertanggungjawab menjaga kesela matannya.

“Selain itu, penguatkuasaan yang ketat dan kerjasama dengan pembekal perkhidmatan Internet (ISP) dilihat usaha penting menangani ancaman siber,” ujarnya.

Internet Explorer 8 (IE8) yang diperkenalkan sejajar dengan kedatangan Windows 7 adalah contoh aplikasi carian selamat digunakan memandangkan ia dipertingkatkan dengan ka walan dan perlindungan lebih baik.

Sementara itu, Pengarah Kumpulan Teknologi dan Pe nyelesaian Microsoft Malaysia, Darien Nagle memaklumkan pihaknya menggunakan kepakaran kejuruteraan sosial untuk mengatasi masalah berkaitan keselamatan yang dihadapi pengguna sebelum ini.

“Pengguna mempunyai sebab kukuh untuk melayari In ternet dengan selamat menggunakan produk Microsoft,” katanya.

Lapan ciri terbaik yang ditonjolkan dalam IE8 ialah:



1. Bar alamat URL pintar yang mengesan laman web dipercayai saja.

2. Tab sensitif yang mengenali sub laman web dibuka bagi mengelakkan kekeliruan akibat terlalu banyak ikon dibuka.

3. IE8 jauh lebih pantas dengan menawarkan langkah mudah membuka perkara yang diingini.

4. Memiliki ‘Web Slices’ yang mengumpul maklumat ke gemaran anda.

5. Kotak carian pantas di sebelah kanan yang memaparkan maklumat serta visual kecil memudahkan pengguna mencari data diperlukan.

6. IE8 mampu disesuaikan dengan apa jua standard web.

7. Selamat dan Terjamin.

8. Carian menggunakan kaedah ‘InPrivate’ menjamin ke selamatan data ketika menggunakan komputer awam atau melayari Internet di tempat umum.

0 komen:

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites