25 November 2009

Adakah anda melakukan Riba hari ini?

Adakah anda melakukan Riba hari ini?
Apakah itu riba? Riba atau dalam erti kata lain faedah/interest/bunga ialah perkara yang dimana seseorang itu meminjamkan harta (contoh : duit) kepada individu lain kemudian meminta bayaran balik LEBIH daripada pinjamannya kepada individu yang tersebut dan perkara ini di larang sama sekali didalam islam dengan setegas-tegasnya oleh ALLAH.

275. Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang kembali (mengambil riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.
Surah Al-Baqarah ayat 275

juga di dalam ayat ini,


279. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya.
Surah Al-Baqarah ayat 279

Jelas seperti di dalam surah di atas, riba ini amatlah di larang dan ALLAH memurkai sesiapa yang melakukan riba.Tetapi sayang, dengan keadaan sekarang, terlalu banyak riba sehingga saya sendiri pun secara tidak langsung terlibat dengan amalan riba ini. Mana tidaknya, bank-bank yang kita berurusan sekarang majoritinya mempunyai riba/interest/faedah/bunga.Bukan itu sahaja,malah berbagai-bagai lagi syarikat-syarikat,badan-badan swasta mahupun kerajaan di negara kita ini,masih ada mengamalkan sistem riba ini. Secara tidak langsung menjayakan lagi sistem kapitalis yang di amalkan oleh negara kita.

Seharusnya, pihak atasan/berkuasa hendaklah bertindak melakukan sesuatu atas perkara ini lebih-lebih lagi kebanyakannya ialah orang-orang muslim sendiri, kerana perkara ini bukanlah perkara kecil, baca saja lah surah al-baqarah ayat 279 di atas, "Allah dan Rasul-nya akan memerangi mu". Subhanallah, sedangkan memerangi manusia itu sudah pedih, apalagi kalau Allah dan Rasulnya?

Ya Allah, Ampunkanlah dosa-dosa kami ya Allah...

0 komen:

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites