27 November 2009

Mendalami kaedah, cara mudah pelajari Muqaddam


Terjemahan Muqaddam Juz Amma yang dihasilkan empat pengarang ini dianggap lengkap kerana ia bukan saja mempunyai terjemahan bahasa Melayu dan Inggeris malah dalam ejaan jawi selain penampilan kaedah tajwid yang baik dan berkesan. Malah terjemahan 38 surah juz Amma mengikut resam Uthmani berdasarkan ayat bagi bahasa Melayu dan Inggeris bukan saja memudahkan kita membaca, malah turut senang memahami setiap ayat berkenaan.

Buku ini amat sesuai untuk mereka yang ingin mendalami al-Quran terutama untuk mengerti ayat yang dibaca, bersama dengan hukum tajwid yang lengkap dengan nombor serta keterangan. Teks ayat yang besar, memudahkan pembaca untuk membaca al-Quran, manakala pembahagian terjemahan mengikut blok dan disusun mengikut warna menarik minat pembaca untuk meneruskan pembacaan dan penelitian ayat suci al-Quran.

Dalam pada itu, langkah pengarang meletakkan indeks hukum tajwid sebagai rujukan akan memudahkan lagi pembaca untuk membaca al-Quran mengikut tertib yang ditetapkan mengikut tajwid. Nampaknya, dengan kaedah penampilan buku yang menarik ini, minat masyarakat untuk membaca, mendalami dan memahami al-Quran akan terus meningkat.


Sementara itu satu lagi buku iaitu kaedah baru bagi mempelajari asas Muqaddam yang menekan kepada hafalan setiap perkataan berulang yang dikenali Kaedah Pengajaran Smart Muqaddam (KPSM).

KPSM diperkenalkan Muhamad Nazir Mohammed Khalid dan Mohd Shahriman Adenan bagi memberi kelainan dalam mempelajari al-Quran, namun niatnya sama iaitu menarik minat masyarakat Islam untuk membaca dan menguasai ilmu al-Quran.

Berbeza dengan kaedah sebelum ini, pengarang mengemukakan enam modul pengajaran yang perlu dihayati bagi membaca Muqaddam.

Modul KPSM memilih 150 perkataan yang paling kerap diulang di dalam al-Quran untuk dihafal secara sistematik. Penekanan turut diberikan kepada 70 perkataan yang mempunyai bilangan kekerapan berulang di dalam Juz Amma (muqaddam) lebih daripada lima kali.

Dengan mengingati melalui hafalan perkataan berkenaan, pembaca mampu menguasai sehingga 80 peratus perkataan yang terdapat di dalam Muqaddam.

KPSM yang turut menterjemahkan ayat al-Quran berasaskan ayat dilihat cukup berguna bagi mereka yang sudah menguasai Mukaddam dan al-Quran, kerana melaluinya, mereka boleh mendalami ilmu tajwid selain mengetahui makna perkataan yang begitu penting untuk mendapatkan ilmu al-Quran.

Berbanding selama ini kita hanya membaca tanpa mengerti isi dan kandungan al-Quran secara terperinci, kita kita boleh memahami isi kandungannya disamping kita amalkan bagi kehidupan dunia dan akhirat.

0 komen:

Islam Agamaku

INFO TERKINI

1Malaysia Onlive Tv

Download Lagu MP3

Download Lagu² Pilihan Anda Disini
Powered By 4shread | Serdahana Itu Indah

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites